رايگان سواري براي آنهايي كه پول كافي براي سفر ندارند

۲۰ بازديد

رايگان سوارها، همان طور كه از اسمش پيداست، رايگان يا حداقل ارزان سفر ميكنند. براي رايگان سوارها، چيزي كه معني ندارد، دوش هاي آبشاري هتل هاي مجلل، اتاق هاي پنت هاوس با استخر، صبحانه هيجان انگيز، اسپاهايي با رايحه هاي شگفت انگيز ديور و شانل و ادويه هندي يا ماساژ صورت با روكش طلا ۲۴ عيار است!

رايگان سواري يا همان هيچهايكينگ (hitchhiking) در واقع يكي از شيوه هاي سفر كردن در دنياي ديجيتالي شده امروز است. رايگان سوارها، همان طور كه از اسمش پيداست، رايگان يا حداقل ارزان سفرميكنند. براي رايگان سوارها، چيزي كه معني ندارد، دوش هاي آبشاري هتل هاي مجلل، اتاق هاي پنت هاوس با استخر، صبحانه هيجان انگيز، اسپاهايي با رايحه هاي شگفت انگيز ديور و شانل و ادويه هندي يا ماساژ صورت با روكش طلا ۲۴ عيار است!

اين سبك گردشگري كه مخصوص لاكچري گردها است و در دوبي و آنتاليا و كوالالامپور و كاليفرنيا و مالديو در اختيار گردشگران لوكس قرار ميگيرد، در فهرست برنامه گردشگري رايگان سوارها و گردشگران خودماني نيست.

رايگان گردي در جهان گردي هاي هيجان انگيز

آنچه براي رايگان سوارها در وهله نخست اهميت است، ارزان سفر كردن است. حالا به هر قيمت و در هر شرايطي كه باشد. جهانگردي با كمترين هزينه، سفر كردن با كم ترين غذا و مكان و وسايل حمل و نقل و خريد بليط هواپيما. شايد در نگاه اول، اين شيوه سفر را پر ريسك و خطرناك و حتي غير ممكن بدانيد. اما درواقع، بخشي از كوله پشتي گردها كه بعضا گروهي سفر ميكنند، نوعي رايگان سواري را تجربه مي كنند و مخاطبان اين سبك سفر با وجود همه مخاطرات، سال به سال در حال افزايش است و داراي گروه و انجمن مستقل و شبكه هاي مجازي مخصوص به خود هستند.

رايگان سوارها، معمولا براي سوار شدن وسايل حمل و نقل خصوصي، پولي نميدهند و اگر بدهند خيلي كم است. حتي اگر مجبور باشند ده ها كيلومتر را پشت كاميون حمل علوفه نشسته و از شهري به شهر ديگر بروند و همان لحظه پست هاي اينستاگرامي را در صفحه خود به اشتراك بگذارند! رايگان سواري، هيجان انگيز است و گردشگران عاشق هيجان و ريسك، مشتاقانه به دنبال مقصدهاي گردشگري جديد با روش هيچهايك هستند.

رايگان سوارها، به دنبال اقامت در اتاق هاي بزرگ به اشتراك گذاشته شده هاستل ها هستند. رايگان سوارها، بهترين گزينه براي ميزبان هاي مهمان نواز كوچ سرفينگ هستند. بهترين مخاطب براي شركت در رويدادهاي رايگان اينترنيشني ها در ۴۲۰ شهر جهان. آنها تجارب زيادي در سفر به نقاط مختلف جهان داشته و بخشي از روايت هاي شگفت انگيز جهانگردي آنان را ميتوان در لونلي پلنت و تريپ ادوايزر شاهد بود. به مناسبت جام جهاني ۲۰۱۸ روسيه، شما كساني كه از شهرها و كشورهاي مختلف اطراف روسيه به صورت رايگان سواري عازم اين ديار شدند افزايش يافت و روايت هاي آنان را ميتوان در قالب ۲۴۰۰ گروه در سايت تريپ ادوايزر مشاهده كرد.

هيچهايك يا رايگان سواري ارزان ترين راهي است كه براي سفر با بليط هواپيما مي توان به سراغش رفت. چرا كه در اين حالت نيازي نيست هزينه اي به راننده بپردازيد و به اين ترتيب يكي از پرهزينه ترين بخش هاي سفر را حذف مي كنيد. اگر با اين سبك سفر آشنايي نداشتيد، احتمالا تا به حال صورت در هم كشيده ايد و فكر مي كنيد: نمي شود كه! چه بسيار گردشگران خارجي كه به اين روش پا در سفر گذاشتند و كشورهاي بسياري را از نزديك ديده اند و چه بسيار گردشگران و ماجراجويان ايراني كه در همين ايران خودمان كوله بر پشت انداختند و نگذاشتند هزينه، آن ها را براي سفر كردن محدود كند.

معايب هيجهايك زياد است مثل احتمال برخورد با راننده خطرناك و انتظار معطلي زياد براي پيدا كردن سواري و احتمال پيدا نكردن سوراي و حتي اشتباه طي مسير كردن! اين ها معايب هيچهايك است و البته از مزاياي آن ميتوان به ماجراجويي و سفر ارزان و افزايش اعتماد به نقش و بالا رفتن قدرت ريسك پذيري گردشگران اشاره كرد كه به هر حال كار هر كسي نيست و مخاطبانش اكثرا دختران و پسران هستند.

اگر قصد رايگان سواري داريد، به توصيه هاي زير توجه كنيد

مقصدهاي گردشگري خود را به دقت مشخص كنيد. راه هاي ورود و خروجي و امكانات قطار و اتوبوس، ترمينال ها، جاده هاي فرعي و اصلي را دقيق روي نقشه مشخص كنيد و همواره با يك نقشه بين المللي كه مشخص كننده مسير هاي مختلف در كشور مقصد است حركت كنيد.

حتي الامكان شماره تلفن دوست يا آشنايي در شهر يا كشور مقصد را براي تماس هاي اورژانسي در اختيار داشته باشيد.
حتما از گذرنامه و رواديد و كارت شناسايي خود، كپي تهيه كنيد. به اسكن كردن آن در موبايل اكتفا نكنيد!
اگر از شهري به شهر ديگر سفر ميكنيد، به يكي از دوستان خود اين تغيير مسير را اطلاع دهيد.
هيچ گاه به اميد رايگان سواري صرف، بودجه سفر را كاهش ندهيد و ريسك سفر پر خطر را به جان نخريد!
رايگان سواري به معني سفر رايگان از تهران تا سنت پترزبورگ روسيه نيست! بلكه شايد و شايد و شايد، در مسيرهاي جاده اي شهري، رانندگاني علاقمند به همكاري با رايگان سوارها بوده و شما بتوانيد چندين كيلومتر را همراه ايشان طي كنيد و از پرداخت ده ها يورو جلوگيري كنيد.
رايگان سوارها، خيلي پياده روي ميكنند. كفش خوب براي پياده روي يعني استفاده از فناوري هاي نوين توليد كفش آديداس و نايك. كفش خوب براي رايگان سوارها، مثل كوله پشتي خوب براي كوهنوردها است. اين اصل مهم را فراموش نكنيد.
رايگان سوار، بايد آمادگي جسماني خوب داشته باشد.
رايگان سوار، بايد خود را آماده مقابله با مشكلاتي غير قابل پيش بيني زيادي بكند.
شماره پليس و تماس هاي اضطراري در شهر و كشور مقصد را هميشه در اختيار داشته باشيد.
پيش از رايگان سواري، همواره اطلاعات عمومي خود را درباره شهر و كشور مقصد افزايش دهيد.
پيش از شروع سفر، نقشه مقصد و نواحي اطرافش را با دقت بررسي كنيد. به اين ترتيب يك تصوير كلي از مسيري كه قرار است بپيماييد و شهرها و روستاي مسير به دست مي آوريد. در نتيجه در حين هيچهايك راحت تر مي توانيد تصميم بگيريد كه كدام ماشين شما را به مقصد نزديك تر مي كند و يا با شما هم مسير است.
براي هيچهايك، يك نقشه محلي گير بياوريد تا بتوانيد در هنگام سفر از جغرافياي اطراف سر دربياوريد و يا اگر خواستيد مسير را تغيير دهيد، بدانيد با چه گزينه هايي رو به رو هستيد.
همواره به اندازه كافي آب و خوراكي در كوله خود داشته باشيد. در هنگام هيچهايك اغلب در مسير هستيد و به سختي به سوپرماركت ها و مغازه ها مي رسيد. ضمن آن كه اغلب سوپرماركت هاي سر راهي گرانتر با شما حساب مي كنند.
از خوراكي هاي بسته بندي شده و سبك استفاده كنيد تا كوله شما را سنگين نكنند و فضاي كمتري اشغال كنند.
از خوردن نوشيدني و غذايي كه در كنار جاده ها عرضه مي شود به شدت خودداري كنيد.
سبك متفاوت هيچهايك براي سفر، باعث مي شود تا براي لباس پوشيدن نكات متفاوتي را مد نظر قرار دهيد.
هيچهايك يعني براي سواري لازم است در معرض ديد راننده باشيد. بنابراين از رنگ هاي شاد و روشن استفاده كنيد. علاوه بر ديده شدن، پوشيدن رنگ هاي روشن، نشان از تميزي لباس هاي شما دارد كه بيشتر راننده ها را ترغيب مي كند.
يك اصل طلايي كه تجربه خيلي از رايگان سوارها مي باشد:‌ اگر امكانش وجود دارد، به جاي كوله پشتي از چمدان استفاده كنيد. به اين ترتيب شانس سواري در ماشين هاي تميز و نو بيشتر نصيب شما خواهد شد.
رايگان سوارها، بايستي از لباس هاي راحت و مرتب استفاده كنند. مطمئن باشيد ظاهر مرتب شما تاثير مثبتي در انتخاب شدن‌تان دارد.
براي پوشش خود، به منطقه اي كه قرار است در آن هيچهايك كنيد نيز توجه داشته باشيد. حساسيت هاي فرهنگي را بشناسيد و به آن ها احترام بگذرايد. به طور مثال در برخي از مناطق ايران، داشتن لباس هاي پوشيده تر براي هر دو خانم ها و آقايان توصيه مي شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.