اطلاعاتي درباره فرودگاه در حال ساخت آل مكتوم دبي

۲۰ بازديد

امروز مي خواهيم تا فرودگاه آل مكتوم (Al Maktoum International Airport) در كشور امارات را به اتفاق يكديگر مورد بحث و بررسي قرار دهيم كه در دست احداث است و قرار است كه به يكي از پر رفت و اپآمدترين و البته بزرگ ترين فرودگاه هاي كشور امارات تبديل شود. اين فرودگاه در شهر دبي قرار گرفته است و تا زمان احداث كامل آن ديگر زمان زيادي باقي نمانده است و چه بسا كه پروازهاي شما به دبي به زودي و در سال هاي آينده دراين فرودگاه به زمين بشيند. در ادامه با ما همراه باشيد تا به اتفاق يكديگر، اطلاعات، تاريخچه ي فرودگاه، راه هاي دسترسي به آن و ديگر اطلاعات فرودگاه آل مكتوم را به اتفاق يكديگر مرور نماييم.

همانطور كه گفتيم، فرودگاه آل مكتوم فرودگاه جديدي است كه در نزديكي شهر دبي و منطقه ي جبل علي در دست ساخت و احداث مي باشد. اين فرودگاه را با وسعت مساحت ۱۴۰ كيلومتر مربع، طراحي كرده اند و دقيقا با همين مساحت هم در حال ساخت آن هستند.

فرودگاه آل مكتوم در واقع يكي از مهم ترين بخش ها از پروژه ي بسيار بزرگ مركز جهاني دبي (Dubai World Central) است كه در كنار اين فرودگاه، يك مجموعه ي مسكوني و تجاري را دارد و در كل مجموعه اي لجستيك به حساب مي آيد. كساني كه در فكر ساخت و احداث اين فرودگاه هستند اهداف بزرگي را براي آن در سر دارند زيرا، فرودگاه آل مكتوم قرار است به بزرگ ترين هاب مسافري و كارگو در سرتاسر جهان تبديل شود.

البته بي شك اين فرودگاه چنين قابليتي را دارد زيرا، فرودگاه آل مكتوم، ده ها برابر بزرگتر از فرودگاه بين المللي دبي كه در حال حاضر يكي از مهم ترين فرودگاه هاي اين شهر و كشور امارات است، خواهد بود. بالاتر هم گفتيم كه اين فرودگاه در روزهاي پاياني ساختش است و در صورتي كه اين فرودگاه طبق برنامه ي مدون و تنظيم شده ي فعلي ساخته شود، ظرفيت كارگوي آن برابر ۱۲ ميليون تن در سال خواهد بود!

آشنايي با فرودگاه آل مكتوم
اين عدد بسيار بيشتر از هاب فعلي جهان است. ۱۲ ميليون تن دقيقا سه برابر فرودگاه ممفيسMemphis) ) است. ازديگر خصوصيات اين فرودگاه بسيار بزرگ و مجهز اين است كه ظرفيت مسافري آن بين ۱۲۰ تا ۱۵۰ ميليون مسافر در سال خواهد بود، كه اين مقدار نيز بيشتر از فرودگاه بين المللي آتلانتا كه به عنوان بزرگ ترين هاب مسافري با ۹۰ ميليون در سال ۲۰۰۸ كه در حال حاضر هم اين لقب را داراست، خواهد بود.

فرودگاه آل مكتوم داراي داراي ۳ ترمينال مسافري، يك ترمينال براي شركت هواپيمايي امارات، ترمينال دوم براي بقيه ي شركت ها و ترمينال سوم براي شركت هاي هواپيمايي و مسافرتي ارزان قيمت در خود خواهد داشت. بر اساس طرح اوليه ي اين فرودگاه، در قسمت باند پرواز، داراي ۶ باند موازي مي باشد و مجموعه ي ترمينال هاي مسافري در وسط آن كه ۳ باند در يك سمت و ۳ باند در سمت ديگر است، قرار گرفته اند.

هر باند اين فرودگاه داراي مسيرهاي آسفالت شده در دو طرف خود مي باشد كه در نهايت به هواپيماها اجازه خواهد داد تا بدون ايجاد مزاحمت براي باندها و تاكسي وي هاي ديگر فرودگاه، از آن ها عبور كنند. اين فرودگاه داراي ۱۶ ترمينال كارگو با ظرفيت ۱۲ ميليون تن جنس در سال است.

تاريخچه ي فرودگاه بين المللي آل مكتوم
. بر اين اساس، فرودگاه آل مكتوم رتبه بزرگ ‌ترين فرودگاه جهان را از لحاظ فضا و حجم مسافر در اختيار دارد. اين فرودگاه به صورت كلي داراي ۵ باند موازي به طول ۴۵۰۰ متر است. فرودگاه آل مكتوم داراي تجهيزات تعمير و نگهداري براي انواع هواپيماهاي مختلف است. فرودگاه داراي بيش از ۱۰۰ هزار پاركينگ براي كاركنان و مسافرين است. اين فرودگاه توسط يك خط ريلي سريع السير به فرودگاه دبي و به خط متروي دبي متصل مي شود.

همچنين فرودگاه مجهز به مسيرهاي اختصاصي براي رفت و آمد تاكسي‌ ها بدون ايجاد اخلال در رفت و آمد ساير وسايل نقليه است. اين فرودگاه مخصوص شركت هاي هواپيمايي خارجي است و تمامي پروازهاي داخلي كشور امارات در فرودگاه دبي باقي خواهند ماند.

طبق آخرين برآوردي كه دولت امارات اعلام نمود، هزينه ي ساخت اين فرودگاه بسيار بزرگ ۸۲ ميليارد دلار خواهد بود كه در كل بسيار بيشتر از پرهزينه ترين فرودگاه در حال حاضر جهان به نام فرودگاه بين المللي هنگ كنگ با هزينه ي ساخت ۲۰ ميليارد دلار است و اين امر ممكن است كه اين فرودگاه را به گران ترين پروژه ي احداثي دنيا تبديل نمايد.

قرار بود تا بر طبق آخرين برآورد ها، اولين پرواز از اين فرودگاه بسيار بزرگ در اواسط سال ۲۰۱۰ ميلادي انجام شود و در اين مابين تا اين تاريخ بيش از ۵۰ درصد از ساخت ترمينال هاي كارگوي اين فرودگاه نيز انجام شده بود و بر اساس برآوردها و برنامه ريزي ها، ظرفيت فاز اول ترمينال كارگوي اين فرودگاه حدود ۷۰۰ هزارتن خواهد بود اما با تمام اين اوصاف، در نهايت بر خلاف پيش بيني ها اين فرودگاه در اين تاريخ افتتاح نشد.

شما براي خريد بليط هواپيما براي تور دبي مي توانيد همه سامانه هاي خريد را بررسي كنيد و از بين آنها بهترين را براي سفر خودتان انتخاب كنيد.

در هر صورت، انتظار مي رفت كه كار ساخت اين پروژه تا سال ۲۰۱۷ به طور كامل انجام شده باشد ولي از آن جا كه در حال حاضر ما در سال ۲۰۱۸ ميلادي هستيم و اين فرودگاه به صورت كامل افتتاح نشده، امكان دارد كه اين تاريخ به دليل تبعات بحران مالي اخير با ۵ سال تاخير يعني در سال ۲۰۲۲ موكول شود.

البته در اين فرودگاه پروازهاي محدودي در قسمت هاي ساخته شده اش، انجام مي شود اما در حال حاضر، پروازهاي كليه خطوط هوايي از ايران به مقصد فرودگاه بين‌المللي دبي انجام مي ‌گيرد و هيچ پروازي به مقصد فرودگاه آل مكتوم وجود ندارد.

با اين كه اين فرودگاه هنوز تكميل نشده است اما هنگامي كه اين فرودگاه كاملا تكميل شود و به صورت كلي افتتاح گردد، به عنوان چهارمين فرودگاه بزرگ دنيا از نظر مساحت زمين اشغال شده شناخته خواهد شد. سه فرودگاه نخست در اين ليست در حال حاضر عبارتند از:

فرودگاه بين المللي ملك فهد، دمام، به مساحت ۷۹۰ كيلومتر مربع
فرودگاه بين المللي مونترآل كانادا، كه قرار بود ۳۹۲ كيلومتر مربع باشد، ولي تا اواخر سال ۲۰۰۶ فقط ۵۰ كيلومتر مربع بود
فرودگاه بين المللي ملك خالد عربستان، به مساحت ۲۲۵ كيلومتر مربع

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.