آيا يك زماني داشت پرواز هاي فرست كلاس كنسل مي شد؟

۱۶ بازديد

دوران اهداي بسته هاي لوازم آرايشي به بانوان و بسته هاي بازي به كودكان در قسمت درجه يك (فرست كلاس) پروازها شايد روبه اتمام باشد ، با توجه به ركود اقتصادي جهان و طبق آمار منتشر شده توسط سازمان هوايي IATA سطح درخواست سفر با بليط هاي فرست كلاس در پرواز ها نسبت به سال ۲۰۰۹ ميلادي ۱۷ درصد كاهش را نشان مي دهد. اين در حالي است كه بسياري از شركت هاي هواپيمايي مثل easy way و رايان اير در ارايه خدمات ارزان قيمت بسيار مشهور شده اند. بنابراين شايد قسمت فرست كلاس هواپيماها هم به صندلي هاي ارزان قيمت تري تبديل شود. اين پديده در حالي اتفاق مي افتد كه كلا در سال ۲۰۱۰ ميلادي سطح درخواست مسافرت هاي لوكس به كلي كاهش چشمگيري را نشان داده است.

 طبق آخرين گزارش يورومونيتور در سال ۲۰۱۰ ميلادي تحت عنوان «تغيير عادت سفري مسافران» بيان شده كه بسياري از مسافران خطوط هوايي سعي در تغيير عادت مسافرت خود كرده اند و با توجه به ركود اقتصادي، اين مسافران سعي در كاهش هزينه هاي مسافرت خود از جمله بيمه نامه ها و خدمات ديگر داشته اند. اين مسافران از صندلي هاي بسيار راحت قسمت فرست كلاس دل كنده اند و به صندلي هاي اكونومي economy روي آورده اند كه بر اساس اين تغيير عادت شركت هاي هواپيمايي نيز تعدادي از كابين هاي فرست كلاس خود را جمع آوري كرده و تبديل به قسمت اكونومي كرده اند و تا حدودي از ارايه خدمات فرست كلاس خودداري كرده و مي كنند.

دوران اهداي بسته هاي لوازم آرايشي به بانوان و بسته هاي بازي به كودكان در قسمت درجه يك (فرست كلاس) پروازها شايد روبه اتمام باشد ، با توجه به ركود اقتصادي جهان و طبق آمار منتشر شده توسط سازمان هوايي IATA سطح درخواست سفر با بليط هاي فرست كلاس در پرواز ها نسبت به سال ۲۰۰۹ ميلادي ۱۷ درصد كاهش را نشان مي دهد. اين در حالي است كه بسياري از شركت هاي هواپيمايي مثل easy way و رايان اير در ارايه خدمات ارزان قيمت بسيار مشهور شده اند. بنابراين شايد قسمت فرست كلاس هواپيماها هم به صندلي هاي ارزان قيمت تري تبديل شود. اين پديده در حالي اتفاق مي افتد كه كلا در سال ۲۰۱۰ ميلادي سطح درخواست مسافرت هاي لوكس به كلي كاهش چشمگيري را نشان داده است.

 طبق آخرين گزارش يورومونيتور در سال ۲۰۱۰ ميلادي تحت عنوان «تغيير عادت سفري مسافران» بيان شده كه بسياري از مسافران خطوط هوايي سعي در تغيير عادت مسافرت خود كرده اند و با توجه به ركود اقتصادي، اين مسافران سعي در كاهش هزينه هاي مسافرت خود از جمله بيمه نامه ها و خدمات ديگر داشته اند. اين مسافران از صندلي هاي بسيار راحت قسمت فرست كلاس دل كنده اند و به صندلي هاي اكونومي economy روي آورده اند كه بر اساس اين تغيير عادت شركت هاي هواپيمايي نيز تعدادي از كابين هاي فرست كلاس خود را جمع آوري كرده و تبديل به قسمت اكونومي كرده اند و تا حدودي از ارايه خدمات فرست كلاس خودداري كرده و مي كنند.

قطع پرواز هاي فرست كلاس 

 در ماه مارس سال ۲۰۱۰ ميلادي خطوط هوايي سنگاپور با اعلام مسيرهاي جديد پروازي خود از ابوظبي و جده، هواپيماهاي ايرباس A330-300 را جايگزين هواپيماي ۷۷۷ بوئينگ كرده و اين هواپيماها را به دليل هزينه بالاي آنها بازنشسته كرد اما مدير خطوط هوايي سنگاپور اير لاين دزموند ليم Desmond Lim در حاشيه جلسه اي براي افتتاح اين خطوط هوايي گفت: اكثر شركت هاي هوايي سعي كرده اند خدمات فرست كلاس خود را به هواپيماهاي دو طبقه مانند بوئينگ ۷۴۷ و ايرباس A380 اختصاص دهند و هواپيما هاي تك كابين را بيشتر به صندلي هاي اكونومي اختصاص دهند. همچنين او گفت: اين شركت با ارايه خدماتي چون يك وعده غذاي گرم، نوشيدني رايگان ، حوله گرم و سرگرمي اختصاصي براي همه سعي كرده خواسته هاي جديدمسافران را برآورده كند و مسافران فرست كلاس كه اكثر آنها از طبقه بالاي جامعه هستند را از ديگران جدا كند . با اين كار صندلي هاي فرست كلاس به قسمت اكونومي افزوده خواهد شد و  تعداد بيشتري مي توانند از قسمت اكونومي استفاده كنند.

اين تصميمات در حالي اتخاذ شده كه او مي گويد: طي شش ماه دوم سال ۲۰۱۰ ميلادي تقاضاي سفر براي قسمت فرست كلاس كاهش داشت و صندلي هاي خالي بسيار بودند اين درست زماني بود كه شركت هاي هواپيمايي با كمبود صندلي در قسمت اكونومي روبرو بودند بنابراين فضاي فرست كلاس را به قسمت اكونومي اختصاص داديم. 

  مدير بازاريابي حاشيه خليج فارس شركت هواپيمايي سنگاپور نيز در اين باره گفت: شركت هواپيمايي ما بيشتر صندلي هاي فرست كلاس خود را در مسير هاي طولاني به خدمت گرفته و فروش بليط هواپيما را با توصيه امكانات مد نظر قرار داده است. و امكاناتي چون صندلي هاي تخت خواب شو و قسمت خروجي آي پد را نيز به قسمت بيزينس كلاس اضافه كرديم، بنابراين شرايطي بين خدمات فرست كلاس و اكونومي ايجاد كرده ايم، تا بيشتر مسافران فرست كلاس قديمي اين شركت كه  ترجيح مي دهند از خدمات ارزانتر هم استفاده كنند . بتوانند حق انتخاب بيشتري داشته باشند.

درست به همين دلايل ديگر شركت هاي مطرح در سطح جهاني نيز دست به اقدام مشابهي يعني تعديل صندلي هاي فرست كلاس خود زده اند به طوري كه مدير شركت هواپيمايي Qantas در ژانويه سال ۲۰۱۰ ميلادي عنوان كرده است: اين شركت هواپيمايي دو سوم از فضاي فرست كلاس خود را براي تبديل به صندلي هاي اكونومي اختصاص داده است. اين در حالي بوده كه اين تغيير و تحول براي اين شركت هواپيمايي حدود ۳۵۰ ميليون دلار هزينه دربر داشته است. اين مدير شركت هواپيمايي كوآنتاز اعلام كرده كه از كل ناوگان هوايي اين شركت تنها ۱۲ فروند هواپيماي A380  داراي قسمت فرست كلاس هستند و مابقي به اكونومي تبديل شده اند.

آلان جويس Alan Joyce مدير تشريفات اين شركت هواپيمايي مي گويد: با توجه به ركود اقتصادي جهاني و آمار درخواست لغو كردن مسافرت ها توسط مشتريان اين شركت هواپيمايي به اين نتيجه رسيد كه سليقه مردم در انتخاب مسير و كيفيت پروازها تغيير كرده ، اين مسافران ترجيح مي دهند كه مبلغ كمتري را براي مسافرت خود بپردازند . به همين دليل مديران تشريفات ما ترجيح مي دهند شرايط داخل كابين ها و نوع خدمات شركت هواپيمايي Qantas را به نحوي تغيير دهند تا هم خواست مشتريان برآورده شود و هم از نظر اقتصادي شركت ما سودآور باشد و بتوانيم از صندلي هاي اكونومي بيشتري استفاده كنيم. 

 

در همين راستا اكبر الباكر AKBAR AL BAKER عنوان مي كند: با توجه به اينكه شركت هواپيمايي قطر يكي از بهترين شركت هاي هواپيمايي در سطح جهان است و از نظر استانداردهاي داخل كابين مانند نوع چرم صندلي ها ، اندازه ميزهاي غذا و به طور كلي آسايش مسافران داخل كابين هنگام پرواز چندين بار برنده جوايزي در سطح بين المللي نيز شده است اما به دليل شرايط موجود از نظر اقتصادي و كاهش چشمگير درخواست خريد بليط هاي فرست كلاس تصميم گرفته كه خدمات جديدي را در اين زمينه از سال ۲۰۱۱ ميلادي به مشتريان خود ارايه دهد. اين مدير اعلام مي كند كه طي كنفرانس برگزار شده با نام ITB مديران شركت هوايي قطر تصميم به راه اندازي خدماتي ما بين فرست كلاس و اكونومي گرفته اند كه اين تصميم از ابتداي سال ۲۰۱۱ ميلادي به اجرا در خواهد آمد و طي آن مسافران از نظر اقتصادي مبلغ كمتري براي خريد بليط مي پردازند اما خدماتي بسيار مناسب دريافت خواهند كرد.

آيا اين طرح ها در بلند مدت شكست مي خورد ؟ 

 تغيير عادت هاي مسافرتي مردم و همچنين مسايل مربوط به ركود اقتصادي كه هنوز هم اثرات آن در جوامع مشهود است مشكلات بسيار جدي را براي تقاضاي سفر مردم به دنبال داشته . اين گونه مسايل باعث شده كه مردم و مديران واقعا باور داشته باشند كه قطع خدمات درجه يك در هواپيماها راه حل اصلي برخورد با اين مشكل و معظل خواهد بود.

ناتالي ماتئوس Natalie Matteus مدير ارشد يكي از دفاتر خدمات توريستي عنوان مي كند: اگرچه ركود اقتصادي كمي از مسافران خطوط هوايي درجه يك را كاسته اما كساني كه توان استفاده از اين گونه خدمات را دارند در نهايت با توجه به توان ماليشان دوباره به علاقه خود مراجعه مي كنند و بار ديگر از اينگونه خدمات استفاده خواهند كرد. بنابراين اگر شركتي تصميم به قطع خدمات فرست كلاس خود بگيرد در بلند مدت دچار مشكل خواهد شد و از نظر مالي به ضرر خواهد افتاد. اين مدير عنوان كرده كه افراد ثروتمند هرگز از علاقه هاي خود كوتاه نخواهند آمد و هميشه به دنبال راه حلي براي رسيدن به خواسته هاي خود هستند بنابراين حذف قسمت فرست كلاس داخل كابين در نهايت به ضرر شركت ها خواهد بود .

ماتئوس مي گويد: گرچه حق بيمه اينگونه مسافران بسيار بالاست و برگزاري خدمات در جه يك در هواپيما براي شركت هاي هوايي بسيار هزينه بر خواهد بود اما مسافران فرست كلاس بالاخره به اين خدمات نياز دارند و علاقمند هستند كه اين خدمات را هنگام پروازهاي طولاني خود دريافت كنند اين گونه مسافران معمولا از مبداء خاورميانه به مقاصد ديگر جهان مانند شرق دور يا آمريكا پرواز مي كنند ( درواقع اشاره اين مدير گردشگري به منطقه خاورميانه و حاشيه خليج فارس بوده) حال اگر شركت هواپيمايي آنها اين خدمات را نداشته باشد يا اينگونه خدمات را جمع كرده باشد مديران اين گونه شركت ها بايد يقين داشته باشند كه مسافران خود را از دست داده اند و مشتريان آنها شركت هاي ديگري را جايگزين خواهند كرد.

اين مدير شركت خدمات توريستي مي گويد: من معتقد هستم كه صندلي هاي درجه يك در بسياري از پروازهاي كوتاه مدت در حال حاضر شايد براي شركت هاي هواپيمايي اقتصادي نباشند اما اين موضوع در سفرهاي طولاني براي شركت هاي هواپيمايي يك موقعيت اقتصادي خواهدبود و در واقع پاشنه آشيل اين شركت هاي هواپيمايي نيز هست كه اگر به آن توجه نكنند متضرر خواهند شد.

ماتئوس اضافه مي كند: اتخاذ اينگونه تصميمات از سوي شركت هاي بسيار مشهور هواپيمايي مانند سنگاپور ايرلاين تعجب آور بوده چون اين شركت كه يكي از معتبرترين خطوط هوايي جهان است در بلند مدت دچار مشكل خواهد شد و مسافران فرست كلاس خود را از دست خواهد داد. امروزه برخي از شركت ها با اين گونه تصميمات موافق هستند اما شايد مديران اين شركت ها به خواست گروه مسافران فرست كلاس خود توجهي ندارند.

شركت هاي هواپيمايي الاتحاد، امارات ايرلاين و الخليج جزو شركت هاي هوايي اي هستند كه از منطقه خليج فارس هيچگونه تغييري در سياست هاي خود در مورد كابين هاي فرست كلاس نداده اند اين در حالي است كه شركت الاتحاد جديدا به عنوان يكي از بهترين و با كيفيت ترين خطوط هوايي در زمينه برگزاري خدمات فرست كلاس در جهان انتخاب شده است.

اما مديران اين شركت ها مي گويند: با توجه به كاهش چشمگير ۳ درصدي مسافران اين خطوط به دليل ركود اقتصادي و همچنين گران تر شدن قسمت سوخت هواپيما اين شركت ها تصميم گرفته اند براي پايين آوردن هزينه هاي خود اقدام به راه اندازي خدماتي جديد براي ارايه به مسافران خود كنند. آنها عنوان مي كنند كه البته با بسته شدن شركت هاي كوچك هوايي به دليل مشكلات اقتصادي شركت هاي بزرگتر اميد بيشتري به آينده اقتصادي خود دارند اين مديران به آينده صندلي هاي فرست كلاس بسيار اميدوار هستند و چشم به آينده اين صندلي ها دوخته اند.

احمد خوري AHMAD KHOORY يكي از مديران اقتصادي امارات مي گويد: اين شركت در حال حاضر هيچگونه برنامه اي براي كنسل كردن بخش فرست كلاس خود ندارد بلكه آماده ارايه پيشنهادات جديدي به مسافران خود نيز هست و به هيچ عنوان از كيفيت خدمات خود نمي كاهيم و بليط هواپيما ارزان را فداي كيفيت مي كنيم! با اين خدمات و كيفيت آينده اين صنعت برايمان روشن خواهد بود. 

  .اما پاسخ اين سئوال در تبليغات روزنامه ها و تغيير عادات مسافران ايراني بسيار روشن است بطوري كه در يكي دو سال اخير شاهد رشد بيش از حد حضور شركت هاي هواپيمايي خارجي در داخل كشور و تبليغات گسترده آنها بوده ايم اين در حالي بوده كه اكثر مسافران ايراني ترجيح مي دهند براي رسيدن به مقاصد خودشان در ديگر نقاط جهان از خطوط هوايي خارجي استفاده كنند . البته اكثر اين شركت هاي خارجي در واقع شركت هاي متوسط هواپيمايي يا زيرمجموعه هاي شركت هاي هوايي بزرگتر در سطح جهان هستند و تعداد كمي  از معروفترين هاي جهان به ايران پرواز دارند . البته اين شركت ها در واقع مسئول جمع آوري درآمدي بسيار هنگفت از ايران به كشورشان هستند. به عنوان مثال شركت هواپيمايي امارات اير لاين تقريبا هر روز سه پرواز از ايران به سمت دبي برگزار مي كند كه تقريبا ۳۰ درصد از مسافران آن مسافران ترانزيت هستند و قصد اقامت در اين كشور را ندارند . بنابراين مي توان محاسبه كرد هر روز چندين هزار دلار به صنعت هوايي اين كشور تزريق مي شود در صورتي كه مي توان اين دلارها را در داخل كشور نگهداشت .

 با كمي دقت متوجه خواهيم شد كه اكثر مسافران ايران براي رسيدن به مقاصد خود مجبور به استفاده از پروازهاي ترانزيت هستند و براي خريد بليط هواپيما بايد به كشوري ثالث سفر كنند و از آنها دوباره مسير خود را ادامه دهند اين خود يعني هزينه سربار براي مسافران ايراني اين اتفاق در حالي صورت مي گيرد كه برخي از مسيرهاي پروازي شركت هاي هواپيمايي داخلي به دليل كمبود مسافر تعطيل  شده به عنوان مثال مي توان از جمع آوري مسير پروازي شركت ايران اير به توكيو را نام برد كه با توجه به كاهش مسافر يك دو سالي است كه تعطيل شده.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.